nasi lemak! - Mis Diarios

Tuesday 13 September 2016

nasi lemak!

Hai assalamualaikum! 

Yo adakah semuanya sihat? Yakni aku tengah kekenyangan lantaran baru lepas melantak nasi lemak yang mak aku buat. Sebenarnya cenggini, semalam bagaikan ular dipalu aku beriye workout dengan bermain badminton dengan mak. Maka dengan semangat mak menghulurkan raket badminton yang sedia terletak dalam stor! -,- Bila mak pukul bola badminton ke atas, aku pun beriye melompat ke atas pukul bola. Bila mak pukul ke tepi aku pun kejar bola ke tepi. Bila mak pukul ke kanan aku pun lari ke kanan. Begitu bersungguh ya aku main badminton. Aku rasa kalau Lin Dan tengok dia pun menangis sebab gerun sangat dengan ketangkasan aku.wkwkwkwk. Maka lepas sejam ber workout peluh merecik recik jatuh ke bumi. Dengan confident aku merasakan dah banyak kalori aku terbakar lagi mudahlah aku nak fit kan body. Tapi pagi ni, aku telah di offer oleh mak nasi lemak yang paling sedap seantero dunia soalnya nasi lemak ni merupakan resepi turun temurun. Mana mungkin aku menolak. Aku cuba menolak pelawaan mak tapi tak boleh. Hakikatnya aku sungguh lemah kalau nampak sambal tumis udang. Aku pejamkan mata tapi tangan ni ringan saje menggapai pinggan. Ahhhh amek jela separuh pinggan buat jamah, kata aku dalam hati. Tapi aku pun tak pasti adakah ini tindakan bawah sedar atau apa. Aku telah menambah tiga pinggan nasi lemak. wkwkwkwk Lantaran kekenyangan aku telah menyandarkan badan ke sofa lalu terhasil la bunyik burpppppppp~ hee panjang kan. :') 

Sekarang ni aku sedang mencongak-congak. Sepinggan nasi lemak secara roughly bersamaan dengan 400 kalori. Aku dah melantak 3 pinggan jadinya 400x3. *muka tekejut. Fuyooo pagi ni je 1200 kalori. Ni yang buat aku terkejut beruk, siak. Tetibe menyesal tapi cecepat aku sedapkan hati emmmm takpelah sekali sekala.wkwkwkwk. 

Aku takdelah nak diet, control makan bagai. Aku rasa orang yang rapat ngan aku ni tahu kot yang aku ni jenis kuat makan. Kalau makan burger ngan ron, dia order mini tower burger tapi aku order twin tower burger. T_T  Mulut ni asik mengunyah je. Tapi bila umur dah meningkat cemni, aku rasa haruslah peka dengan pengambilan makanan dan mengamalkan gaya hidup sihat dan dalam masa yang sama, dapatkan body yang fit bukanlah kurus meleding cam lidi.T_T 

*thank you for reading*

34 comments:

  1. hahahhaha lawakkkk lawakkk

    ReplyDelete
  2. keep writing more please

    ReplyDelete
  3. anon dah bole komen yuhuuu

    ReplyDelete
  4. haha..dalam tak nak tak nak tu, 3 pinggan nasi lemak..hamikk..sila konsisten exercise yea, dear..hehe..salam singgah..tQ follow..

    ReplyDelete
  5. haha..i felt you..nk buat cmne mknn sume sedp2! rezeki jgn ditolak..hihi

    ReplyDelete
  6. nasi lemak?! oh no!! nasi lemak sapa bagi sekalipun, memang tak boleh nak tolak!!!

    salam aidiladha awak :)

    ReplyDelete
  7. Emmmmm..dap nyee nasi lemak! Lg2 yg mak masak kite kn..resipi turn temurun plak tu..fuhh..nnt awk masak sy nk rase lak eh! Hehe..Emmmm..love u dear..(^^,)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni kekasih gelap misdiarios ke

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Salam Aidiladha :-)
    Makan tu boleh tapi jangan berlebihan sebab boleh menyebabkan kolesterol jahat tinggi

    ReplyDelete
  10. Nasi lemak dgn udang sambal. sedapnyaaaa!

    ReplyDelete
  11. Rasa lapar balik baca walhal dah makan malam and its already 9pm! lols.

    ReplyDelete
  12. makan nasik, workout takpa la. buleh burn kalori tu. tapi kalau makan tak workout nt haaaa... nanti mula paupau T.T

    ReplyDelete
  13. betul lah kita ni jaga makan bukan sebab nak kurus ke apa sebab nak sihat, sekarang mcm2 penyakit pelik. tapi perangai sama, nampak makanan bedal jugak.lol

    ReplyDelete
  14. Selalu kita ni bila nak menikmati yg enak lupa kalori bagai. Jadi nak sedapkan hati kata sekali-sekala. Tapi sebenarnya sesekali itulah yg buat badan kita terkejut kan..

    Kena bayar dgn exercise dik:) buang semua lemak.

    ReplyDelete
  15. Aku mkn byk, workout oun banyak dgn harapan makanan tu jadi daging bukan lemak tepu hahaha

    ReplyDelete
  16. lepas nice workout bolehlah makan nasi lemak

    ReplyDelete
  17. heheh rajinnya kira kalori hehe.. CT bedal je semua =D

    ReplyDelete
  18. jom diknon.. main badminton skali hehe..

    ReplyDelete
  19. Ala, sekali sekala je... nanti main badminton lagi...

    ReplyDelete
  20. hai Mis..JM datang balas kunjungan...done follow u back

    ReplyDelete
  21. main badminton ngan mak perghh..mesti mak muda lagi ni

    ReplyDelete
  22. mengikut pengalaman sis lah , masa muda ni lah kena jaga pemakanan sebab bila lemak dah terkumpul dan usia meningkat , memang susah nak buang lemak terutama kat perut klu x benar2 nekad ... huhuhuuu

    ReplyDelete
  23. Hakak ni pun asyik nak mengunyah je kerjanya MD....Kalau ikutkan nafsu makan mmg tak berhenti weyh hihi....
    Nasi lemak mmg best, lagi lagi banyak lauk ....adoiii terliur...

    ReplyDelete
  24. ASSALAM..KAWAN YG BAIK SENTIASA DLM INGATAN

    ReplyDelete
  25. sedapnyaaaa nsi lemak ada sambal udang.. hehehe

    ReplyDelete
  26. Klau kira kalori mmg tkot dik nak makan --' tp tk pe lah, emak yg buatkan :)

    ReplyDelete