aku pergi pasar malam! - Mis Diarios

Sunday 28 July 2019

aku pergi pasar malam!

Assalamualaikum~

Selalunya bila tiba waktu petang, perut aku memang dah terbiasa rasa lapar. Dah banyak kali aku plan bila petang je dalam pukul 6 macam tu, aku kena pergi berjoging. Tapi, aku seolah- olah ada dua kuasa minda. Yang satu suruh aku pergi makan sebab perut aku lapar plus aku ada gastrik macam mana kalau aku pergi joging pastuh aku pengsan? Yang minda aku lagi satu pulak cakap, kita kena jaga kesihatan dari muda. Kena jaga makan dan kena selalu bersenam. Semua kena start dari awal. Prevention is always better than cure. Tapi, aku sejenis cepat pening bila confuse, jadi, bila aku pening selalu aku tidoq je. Hahahah. Dan esok pun aku akan lalui situasi macam ni. Eh tetiba sampailah dah nak masuk bulan 8. Sampai la ni aku tak pergi joging. Adalah sekali dua tu pun sebab aku kena paksa dengan membe aku. Dia nak tunang tapi dah gemuk so baju tunang dia tak muat. Jadik, aku kena paksa teman dia pi joging eventhough bila petang je perut aku lapaq. Guess what aku tak pengsan pun. Hahaha.

Jadi, despite of kekalutan ini, aku telah membuat keputusan untuk pergi ke pasar malam. Sebenarnye aku tak tahu area mana ada pasar malam hari ni. Tetiba aku teringat kawan aku. Dia ni memang hapal semua pasar malam yang ada atas muka bumi ni. Kau tanya jelah warung kak limah ke abang dolah ke semua dia tahu. Kira dia ni macam yellow pages aku lah. Hahahaha. So, aku pun call beliau.

"tuttt tutttt.." *bunyi dering telefon.

Tak sampai 10 saat..

"Helloo haiii.." Suara meriah Ain menyahut.

"Hai Ain, apa khabar?"

"Kabo baik. Haaa apesal? Tetibe tanye kabo"

"Wuahahaha :P Weh malam ni pasar malam area mana ade?"

Maka Si Ain tu pun explain kat aku blaa.. blaaa blaa.. Siap rekemen aku warung mee goreng banjir..

"OOookay Ain.. Thank you.." Aku memutuskan talian dengan keriangan.

Eceli aku plan nak pergi pasar malam sebab aku nak melihat dunia luar dan aku rindu nak pergi tempat macam tu. Bunyi bising pasar malam. Bau makanan yang macam- macam. Tengok air yang warna- warni. Ahhhhh semua tu cukup untuk aku rasa rindu pada waktu aku kecik- kecik.  Kebiasaannya, semakin gila dan dahsyat bebanan kerja aku, semakin jauh aku pergi. Hari ni bebanan kerja dan kerja- kerja universiti okey okey je. Semua under control. Sebab tu aku plan nak pergi tempat yang dekat- dekat je.

Cam biasa sebab aku tahu ini favourite place aku. Jadi, aku kena elak untuk daripada membazir. Sebelum pergi pasar malam, aku dah siap- siap tukar duit rm50 kepada rm10-rm10. Pastuh aku letak sekeping rm10 dalam poket seluar and the remaining aku letak dalam wallet. So, kalau nak beli apa- apa aku guna duit yang dalam poket je ah.

To be honest, aku spesis perempuan yang cepat rambang mata bila tengok makanan. Walaupun aku seorang yang bermulut kecik, tapi perut aku ade banyak space gak nak muat macam- macam. Aku jalan sepanjang pasar malam sehinggalah mata aku tertancap pada stall orang jual jagung bakar. Sebab ni lah favourite aku sepanjang zaman. Bak kate Dr Bil, " Asal ada jagung je ada nini" T_T

Jadi aku telah memborong jagung bakar untuk diri aku. Pastuh, aku nampak nasi ayam. Aku pun beli nasi ayam. Bila aku nampak coconut shake Klebang aku pun nak coconut shake Klebang. Tapi aku saje je pi tanye soalan tak masuk akal kat penjual coconut shake tersebut...

"Pakcik Avocado Chocholate ade tak?"

"Dikk sini jual Coconut shake je.. Avocado kalau adik nak kene pi Melaka sendiri.."

wkwkwkwkkw..

"Aik.. Ni ada tulis Klebang.. "

"Ni saje je dik kasik market.."

Wkwkwkwk. Semua orang yang ada kat pasar malam ni aku tegur. Penjual DVD haromm pun. Dia jual DVD rm5 aku pergi mintak offer rm3. Sudahnye dia taknak jual pun kat aku. wkwkwkwk.

So, instead of dapat berbelanja tanpa mengikut nafsu, aku dapat tengok macam- macam ragam orang mencari rezeki. Seronok jugak lah. Sebab aku memang suka observe. Ni pun salah satu cara aku release stress. Daripada buang masa, baik cari something yang membuatkan kita lebih bersyukur. ye tak?

Bila sampai je umah aku menikmati jagung bakar dengan penuh perasaan. Guess what sedap giler sampai nak nangis. Eventhough aku tak dapat pergi 4fingers last week, dapat jagung bakaq pun jadik lah. Hhahahaha

tadaaaa... 


bai see you later. 

*thank you for reading* 




55 comments:

  1. hi dah follow blog awak semula. Nice writing. Jalan cerita pun syok baca. Teruskan menulis. Jagung tu nampak anggun.

    ReplyDelete
  2. sangat peramah sampai abg dvd cetak rompak pun tegur haha

    btw dah follow blog ni. tq

    ReplyDelete
  3. Cheq dah agak lama tak jengah ke pasar malam. Kalau pi pasar malam mesti cari popia goreng dan kerepek pisang 😆

    Hihii tq datang visit dan follow blog cheq, cheq sebenarnya dah lama follow blog MisDiarios ni 😉

    ReplyDelete
  4. Jagung bakar..makan masa masih hangat tu..sedap sangat.

    ReplyDelete
  5. mmg rambang mata kalau gi pasar malam..mcm2 nak di beli..

    ReplyDelete
  6. Haha lama tak makan jagung bakar

    ReplyDelete
  7. jln2 kat pasar malam mmg syok..
    ptg td pon pegi cr mkanan kat psr mlm..
    mmg rambang mata laaaa.. haha

    ReplyDelete
  8. jogging oh jogging.
    kita sama la dik. akaq ni pun lama x jogging.
    lemak yg dulu pernah serik melekat dek krn tuan nyer dok jogging, now dah happy :) ha ha ha ha...
    terkenang kan mak akaq, suka naw jagung tau.
    tak kisah la jagung rebus ker, jagung bakar ke, memang dia ngap jer.

    ReplyDelete
  9. Hey, I found your blog and read your nice post. Would you follow each other on gfc and bloglovin?

    Let me know if you like :)

    Best wishes from germany
    Isa | My Beauty Blog

    ReplyDelete
  10. sedapnya jagung bakar tu....dah lama xpergi pasar malm....

    ReplyDelete
  11. geng kak ya ni suka jangung..bg je la jagung apa..rebus ke, bakar ke, semua ngap!
    bab malas jogging pun kita geng jugak! hahaha!

    ReplyDelete
  12. A lovely story.
    Ini kunjungan balik, dan terimakasih sudah kunjungi blog saya.
    I follow you too :)

    ReplyDelete
  13. "aku dapat tengok macam- macam ragam orang mencari rezeki"

    its more like 'mis diarios' mengusik dan joke around with orang orang yang sedang mencari rezeki di pasar malam TITIK. kekekkee

    ReplyDelete
    Replies
    1. beshee ler, joke around to be happy. but deep inside her heart nobody knows.. so, in order to be happy, try to be cheerful. bila surrounding happy then kite pun akan happy :D

      Delete
  14. masa kecik2 selalu makan jagung bakar waktu banjir....

    ReplyDelete
  15. singgah sbb terliur dgn jagung bakar tu haha

    ReplyDelete
  16. based on ur writing i think u're cute hehehe

    ReplyDelete
  17. i love your writing, i feel like reading a story book and your life is so interesting and fun. Hope mine is good too :)

    ReplyDelete
  18. Tetiba Zumal teringat ayam gunting kat pasar malam

    ReplyDelete
  19. lamanya tak makan jagung bakar. terus teringat study di uitm dlu.. rindu!

    ReplyDelete
  20. Hahaha amboi bukan main lagi mintak avocado eh. Nad pernah rasa avocado dekat Ayam Penyet je tapi ish takleh masuk lah dengan tekak Nad. Lepastu memang rela lah tak merasa lagi dah avocado. Belum sempat nak lunch ni tengok jagung bakar tu pun nampak sedap jee.

    ReplyDelete
  21. Wow.. you interesting story haha
    DVD cetak rompak sekarang RM5 eh... dulu RM8 kira murah jugak lah. Hahaha

    Mouthwatering grilled corn. Terliur pulak tengok.

    ReplyDelete
  22. macam2 ada..bole rambang mata..
    ps nampak sedap pulak jagung bakar tu

    ReplyDelete
  23. wauuu, nice nya story. sampai orang jualdcd pon tegur lol. yang part tido tu tak tahan. laa tak nampak orang ulis wkwkwkwkwk


    // afifahaddnan.com

    ReplyDelete
  24. lama dh tak ke pasar malam.. takut memborong tp tak makan. haha

    ReplyDelete
  25. mata aku trtumpu kt jgung bakar tu., 😋

    ReplyDelete
  26. Ya Allah rindunya blog ni.. Kalau blogwalking tengok blog takde update ape terus terfikir 'Dah stop berblog ke cik kak sorang ni TT_TT'.

    CD tu dah lah jual RM5, nak mintak RM3 memang patut lah dia taknak jual kat ko hahaha

    Jagung bakar, my favorite too and sooo sedap

    ReplyDelete
  27. titanium plate flat irons - TiogaArts.com
    Stainless steel or metal blades tungsten titanium can titanium granite countertops be made to hold a stainless titanium exhaust steel plate or blade holder. It may also be titanium build used for the blade attachment. Tinted titanium dab nail stainless steel

    ReplyDelete
  28. Just put the wig cap on the sex doll's head and the wig on the love doll's head. ダッチワイフThere are 4 baby pins on the front, back and sides, which can securely attach the wig to the wig cap

    ReplyDelete